יום שלישי, 22 בפברואר 2011

קצת סדר בבלאגן: הכל על וירוס הפפילומה האנושי!

הכל על וירוס הפפילומה האנושי

נושא המאמר: חיסון נגד סרטן צואר הרחם - פפילומה אנושית גניטאלית (HPV) - איתור נגיפי ה HPV ע"י מערכת החיסון - הזיהום בנגיפי ה- HPV והתפתחות מחלת הקונדילומה.
מאת: ד"ר שרגא וקסלר, גניקולוג בכיר,
מנהל מכון שער לבריאות האישה והגבר.

www.genicolog.net

הקדמה
פפילומה אנושית גניטאלית (HPV) הינה הזיהום הנפוץ ביותר בקרב המחלות המועברות במגע מיני. עפ"י חישובים נמצא שהסיכון ללקות בזיהום זה לפחות פעם אחת בחיים הוא 80%.
מחקרים בארה"ב מראים שברגע זה חולים במחלה זו כ- 20 מיליון גברים ונשים בארה"ב [כ 7% מתוך 300 מיליון תושבים] אבל הם לא יודעים זאת משום אופיה החמקמק של המחלה. בהשוואה מתמטית, בהעדר נתונים מחקריים, בישראל צריכים להיות כ- 500,000 גברים ונשים החולים במחלה [7% מתוך 7 מיליון תושבים].
למעלה מ- 90% מנשים המזוהמות ב- HPV תתפטרנה מהנגיפים בתוך שנתיים. יתכן גם שנגיפים נותרים בגוף [בעור ובריריות מסוימות ולא בדם] במצב "רדום" ו"יתעוררו" [יעברו ראקטיבציה] אחרי שנים. טיפול בלייזר עוזר להתפטר מהנגיפים מוקדם יותר.
כ- 10% מהנשים המזוהמות בנגיפי HPV יפתחו זיהום מתמיד. נשים עם זיהום מתמיד בנגיפים, בעלי סיכון ממאירות גבוה, נמצאות בסיכון מוגבר לפתח נגעים טרום סרטניים מתקדמים בצואר הרחם [ CIN] ועד סרטן וכן באברי המין, בפה ובלוע ובפי הטבעת כולל בגברים.
בארה"ב מתות כל שנה כ- 4,000 נשים כתוצאה מסרטן צואר רחם [ 9 נשים ל 100,000 נשים] – בארץ – 150 בשנה.
נגיפי ה- HPV אחראיים ל- 90% מהסרטנים בפי הטבעת ול- 50% מהסרטנים בפה ובלוע.
עד כה תוארו יותר מ-100 סוגי HPV וכשליש מהם פוגעים בעיקר באפיתל באברי המין. היעדים העיקריים של נגיפי ה- HPV הם האפיתל השטוח הרב שכבתי והרירית של צוואר הרחם, נרתיק, פות, פין, אזורי החיץ הבין נקבים, איזורי סביב פי הטבעת, פי הטבעת, תעלת פי הטבעת, גבעת הערווה ורירית השופכה.
חלק מנגיפי ה- HPV גורמים לנגעים בלחמיות העינים, בלוע ובחלל הפה והגרון וכן בדרכי הנשימה בתינוקות ובילדים.

HPV גניטלי
בכל שנה מאובחנים בארה"ב כ- 6 מיליון מקרים חדשים של זיהום HPV באברי המין, מתוכם שני שליש נשים וחציים צעירים וצעירות בגיל 15-24 שנים.
נצפית עליה הדרגתית במקרי HPV גניטלי מתחילת שנת 1970 בכל העולם. בארה"ב למשל נצפתה עליה מ- 13 מקרים על 100,000 תושבים בשנים 1950-54 ל- 106 מקרים ל 100,000 תושבים בשנים 1975-78.
כמו כן נצפתה עליה של פי יותר מ- 700% בתוך כ- 30 שנה ועליה של 450% משנת 1966 לשנת 1984.
מחקרים מראים ששכיחות [Prevalence] של HPV גניטלי בארה"ב הינו בערך 15%.
נגיפי HPV נחלקים לבעלי סיכון נמוך וסיכון גבוה לגרימת סרטן בצואר הרחם, בפות, בפי הטבעת, בחלל הפה, בנרתיק, בפין ובשופכה.
פפילומהסוגי [TYPES] פפילומה אנושית HPV והמחלות הקשורות
סיכון נמוך:
הסוגים הכי חשובים הינם – 6, 11 ,30 ,42 ,43 , 44
סוגים אלו בנדיר קשורים עם סרטן צואר רחם ואחרים. הם קשורים עם קונדילומה, פפילומה ובליטות [פפולות] ללא פיגמנטים ובעיקר מדובר על סוגים 6 ו 11.
סיכון גבוה:
הסוגים הכי חשובים הינם – 16 ,18 ,31 ,33 ,35 ,39 ,51 ,52 ,58 ,61
סוגים אלו קשורים בשכיחות גבוהה עם סרטן באיברים הבאים: צואר רחם, פות, נרתיק, פין, פי טבעת, שופכה ופה ובליטות [פפולות] ציבעוניות בעיקר בליטות עשירות בכלי דם [פפולות אדומות] ובעיקר מדובר בסוג 16.
ככלל, נגיפים נחלקים לנגיפי DNA ולנגיפי RNA. נגיף ה-HPV שייך לקבוצה הראשונה.
הגנים של הנגיפים מתבטאים בזמנים שונים במחזור החיים של הנגיפים – לדוגמא – זמן מוקדם [Early] וזמן מאוחר [Late]. הגנים המוקדמים [E] קשורים להתרבות הנגיפים ולשינויים בפיזיולוגיה של תאי גופנו. הגנים המאוחרים [L] קשורים ביצירת ובהשלמת מבנה הנגיפים רגע לפני התפרצותם מתוך תאי גופנו.
שני גנים מוקדמים ה- E6 וה- E7 חשובים בפוטנציאל הממאיר של נגיפי ה- HPV. ה- E6 מעכב את הפעילות של החלבון p53 , שהוא מדכא גידולים ומגן אגב כך על ה- DNA של תאי גופנו. ה- E7 נקשר לחלבונים שקשורים לחלוקת התא. ההבדלים בין שתי קבוצות נגיפי ה- HPV - גורמי ממאירות ולא גורמי ממאירות – באים לידי בטוי בין השאר בפעילות של הגנים המוקדמים E6 ו- E7 . בזנים גורמי הממאירות גנים אלו גורמים לחלוקה פראית ולא מבוקרת של תאי גופנו על ידי חדירה לתוך ה- DNA של תאי גופנו ואגב כך גורמים להשתנות הממאירה ולגרימת הסרטן.
ישנם 12 סוגי HPV בעלי סיכון-נמוך ו-15 סוגים בעלי סיכון גבוה לגרימת סרטן.
בערך 90% של מהזיהומים ע"י HPV גניטלי, המתבטאים בין השאר בצורת גידולי קונדילומה, נגרמים על ידי נגיפי HPV מסוג 6 או 11 ויותר מ – 70% ממקרי סרטן צוואר הרחם נגרמים ע"י זני HPV מסוג 16 או 18.
לפיכך, רק 4 סוגי נגיפי HPV הנ"ל אחראים לרוב העומס של מחלת ה-HPV.
בערך ל- 1% מאוכלוסיית המבוגרים יש זיהום HPV גניטלי נראה [סימפטומטי], קרי נגעי קונדילומה.
זיהום HPV גניטלי יכול להימצא בפות, בחיץ הבין נקבים, סביב פי הטבעת, במפשעות, בנרתיק, בצואר הרחם, בצינור השופכה, על הפין, בשק האשכים, בתעלה של פי הטבעת ובגבעת הערווה.
זיהום HPV יכול גם להיות בחלל הפה והלוע.
המפתח לטיפול מוצלח – תגובה חיסונית טובה כנגד נגיפי ה- HPV
טיפול מוצלח נגד זיהום בנגיפי HPV בסופו של דבר תלוי ביכולת החיסונית של הגוף למנוע זיהום חוזר.
תגובת החיסון הראשונית לזיהום קיים היא תגובה תאית בעוד שהחיסון באמצעות נוגדנים ממלא תפקיד עיקרי במניעת זיהום חוזר.
איתור נגיפי ה- HPV ע"י מערכת החיסון הינו יותר איטי מאיתור נגיפים אחרים.
זמן תגובת מערכת החיסון שונה מאדם לאדם ותלוי בין השאר בסוג הנגיפים ובזמן הטיפול הנדרש לסלק את הנגיפים.
טיפול אינטנסיבי בלייזר יביא לתגובת חיסון מהירה יותר.
זיהום בנגיפי HPV מתמיד באופן סמוי ובלתי מורגש בשל מספר סיבות:
נגיף ה- HPV מזהם את האפיתל הבסיסי [BASAL] ששם מתרחשת התרבות מועטת ביותר של הנגיפים וכמו כן אין שם הרס [LYSIS] של תאים, מפני שתאים שנדבקו בנגיפי HPV שפירים לא חודרים אל מתחת לממברנה הבסיסית [BASAL MEMBRANE]. זו הסיבה שבעטיה נגיפי ה- HPV נחשפים בעיקר רק למנגנוני הגנה אפיתליאלים, שהם מנוטרלים ע"י הופעה אנטיגנית עלובה על תאי האפיתל. לכן הגילוי של האנטיגן של נגיפי ה- HPV על ידי מנגנוני החיסון של הגוף הוא לרוב משתהה ומתעכב.
הזיהום בנגיפי ה- HPV והתפתחות מחלת הקונדילומה או הסרטן, מתרחשת לאחר תקופה בעלת זמן משתנה של זיהום סמוי ולא קליני, שמסתיים שכפול מואץ של ה- DNA של הנגיפים בתאי אפיתל או בתאים קרטינוציטים בשלב ההתרבות שלהם.
בעוד שהתאים הקרטינוציטים עוברים הבשלה בשכבות העליונות של האפיתל, הגנום של נגיפי ה-HPV אוסף את החלבון שבמעטפת התאים מסביב לליבה של ה-DNA שלהם, שלב הכרחי לנגיפים לזהם ולהדביק בן/בת זוג חדש/ה.
במשך כל מעגל חייו של נגיף ה-HPV, תאי הגוף שנדבקו בו נשארים ללא פגע מפני שנגיף ה- HPV לא הורג ולא הורס את התאים ולכן הסכוי שמערכת החיסון של הגוף תחשף לנגיפי ה- HPV הוא קטן ביותר.
מספר מחקרים סיפקו הוכחה שהמערכת החיסונית מכירה באופן ספונטני את נגיפי ה- HPV , למרות שהשיעור של נסיגה ספונטאנית נע בין 0% ל 40%.
היות שההחלמה הספונטאנית של הזיהום ב- HPV היא כל כך לא צפויה הרי שיש לנקוט בשיטת טיפול פעילה ביותר על מנת להבריא מהמחלה.
טיפול מוצלח בזיהום ע"י נגיפי HPV מצריך אסטרטגיות אשר משפרות את הכרת המערכת החיסונית בנגיפי ה- HPV.
המסקנה היא שטיפול אשר גורם להרס של תאים המזוהמים בנגיפי ה- HPV, מספק את ההזדמנות לחשיפת אנטיגן ה- HPV למקרופאג'ים, לדנדריטים ולתאים מונונוקלארים שמשרים ומתחילים הכרות הנגיפים ע"י המערכת החיסונית.
מחקרים הוכיחו שרק הלייזר, כשיטת טיפול שהורסת תאים המכילים נגיפי HPV , מותיר אחריו מסה רבה של נגיפים מומתים, האמורה להביא לתגובה חיסונית ארוכת טווח. למרות זאת אצל מספר אנשים מערכות החיסון אינן מצליחות ליצור תגובה חיסונית נאותה והזיהום בנגיפי HPV חוזר ונשנה מבלי היכולת של המערכת החיסונית לזהות את הנגיפים ולחסל אותם.
העיקרון של החיסון כנגד נגיפי ה HPV מתבסס על נתינתו לפני תחילת יחסי מין ולפני חשיפה לנגיפי HPV.
באופן טבעי כאשר נדבקים בנגיפים ונוצרים הנגעים של הקונדילומה, מערכת החיסון עושה הכרות עם האנטיגן של נגיפי ה- HPV. הבעיה היא שתגובת מערכת החיסון משתנה מאדם לאדם והיא יכולה להופיע מיד, באופן איטי או בכלל לא.
מטרתנו היא שמערכת החיסון תפעל ביעילות מיד לאחר המגע עם נגיפי ה- HPV.
כאן נכנס לפעולה החיסון כנגד נגיפי ה- HPV.
מתן החיסון מזרז ומעודד זהוי מוקדם של האנטיגן הנגיפי. בפעם השניה שהגוף יזהה את האנטיגן הנגיפי, בעת יחסי מין למשל, הוא יפעיל מיידית וביעילות את מנגנוני חיסול הנגיפים. כתוצאה מכך ימנעו מחלת הקונדילומה ומצבים סרטניים וטרום סרטניים, הנגרמים ע"י נגיפי ה- HPV. טיפול בלייזר, שהוא טיפול הורס רקמה, גם הוא מזרז את ההכרות של האנטיגן הנגיפי עם מערכת החיסון ועל ידי כך מעודד את תגובת מערכת החיסון לחסל את הנגיפים.
מהות החיסון
בניגוד לחיסונים רבים, בהם מזריקים לגופנו נגיפים מוחלשים הגורמים למחלה קלה, החיסון כנגד נגיפי ה- HPV בנוי על סמך מרכיבים של המעטפת החיצונית של הנגיף, מרכיבים שאינם מדבקים.
מדובר על שני חיסונים: חיסון שפותח כנגד 4 זנים [6, 11, 16, 18] – גרדסיל GARDASIL וחיסון שפותח כנגד 2 זנים בלבד [16, 18] צרבריקס CERVARIX.
על פי המרכז האמריקאי לבקרת תרופות ומחלות – CDC- החיסונים מומלצים לילדות בגילאים 11-12 שנה, אבל יכולים ומורשים להינתן לילדות החל מגיל 9 ועד לנשים בגיל 46 שנים ויותר. כמו כן החיסונים מתאימים לילדים ולגברים.
באופן אידאלי רצוי שהחיסון ינתן לפני תחילת יחסי מין, כי אז ההגנה המושגת בפני הדבקות בנגיפי HPV היא הגבוהה ביותר. בכל מקרה, מותר וניתן לתת את החיסון לנשים ולגברים שכבר מקיימים יחסי מין. לגבי נשים שכבר חלו במחלה או נדבקו בנגיפי ה- HPV, גם להן עדיין יש סכוי להנות מההגנה שמספק החיסון, אבל הגנה זו תהיה נמוכה משמעותית ביחס לאלו שלא נחשפו לנגיפים.
תוצאות מחקרים
בכל המחקרים נבדקו הן יעילות החיסון והן תופעות הלואי שלו.
לגבי תופעות לואי – בשכיחות נמוכה נמצאו התופעות הבאות: כאב ואודם באזור ההזרקה [רוב תופעות הלואי], כאב ראש, חולשה, בחילה וכאב בטן.
לגבי התוצאות – החיסון ל- HPV נבחן על יותר מ- 27,000 ילדות ונשים בגילאים 9-45 שנים, ב- 33 ארצות ברחבי העולם וכן בילדים ובגברים וקבל רשיון לשימוש ב- 60 מדינות [נכון למאי 2007]. במחקרים נמצא שהחיסון בטוח ולא גרם לתופעות לואי רציניות.
יעילות החיסון נבדקה בעיקר בנשים צעירות [16-26 שנים] שלא נחשפו בעבר לאף אחד מארבעת הזנים שבחיסון [6,11,16,18]. מחקרים אלו הראו 100% יעילות במניעת מצבים טרום סרטניים הן בצואר הרחם, והן בפות ובנרתיק וכן במניעת גידולי קונדילומה [יבלות] שלא קשורים לממאירות.
לחיסון אין השפעה מרפאת בנשים שכבר מזוהמות באחד מארבעת זני ה- HPV הכלולים בחיסון.
ההמלצה היא לחסן ילדות החל מגיל 9 בהתבסס על מחקר שנערך על 1,100 ילדות בגילאי 9-15 ששם נמצאו נוגדנים ברמות גבוהות אצל 99% מהילדות. עוד נמצא שרמת הנוגדנים היתה גבוהה יותר בצעירות ביחס למבוגרות.
בשנת 2009 מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) הכריז על הרחבת האינדיקציות למתן חיסון Gardasil כנגד נגיף הפפילומה האנושי (human papillomavirus - HPV). עד אז, החיסון אושר עבור נשים ונערות בגילאי 9-26, עבור מניעת סרטן צוואר הרחם, הפות והנרתיק (CERVICAL, VULVAR AND VAGINAL CANCER - זנים 16 ו-18), נגעים טרום-סרטניים (זנים 6,11, 16 ו-18), וכן כנגד יבלות באיברי המין (CONDYLOMA ACCUMINATA , זנים 6 ו-11). משנת 2009 הורחב האישור כך שיכלול את מתן החיסון לגברים ולילדים בגילאי 9-26, לשם מניעת יבלות באיברי המין.
הרחבת האישור התבססה על תוצאות ניסוי קליני אקראי, אשר כלל 4,055 גברים צעירים בני 16-26, ובו הוכחה יעילות של כ-90% במניעת יבלות באיברי המין, אשר נגרמות מנגיף הפפילומה האנושי (זנים 6 ו-11). כמו-כן, בניסוי נוסף הוכח כי התגובה החיסונית בעקבות מתן Gardasil הינה דומה בקרב ילדים בני 9-15.
תופעות הלוואי השכיחות של החיסון כוללות כאב ראש, חום, כאב במקום ההזרקה, עקצוץ, אדמומיות, נפיחות וחבלות.
ה-FDA מציין כי זיהום על ידי נגיף הפפילומה האנושי הינו הזיהום הנפוץ ביותר המועבר ביחסי מין בארצות הברית, וכן כי מרבית היבלות באיברי המין נגרמות כתוצאה מזיהום על ידי נגיף זה.
משך ההגנה שמספק החיסון אינו ברור לגמרי. עד כה, כשמשך המחקרים הוא יותר מ- 10 שנים החיסון אכן התמיד למשך זמן זה. המחקרים נמשכים כל העת ונושא זה נבדק וידווח בהמשך.
אופן מתן החיסון והערות
החיסון ניתן בצורת זריקה תוך שרירית בשריר הדלתואיד שבזרוע – 3 פעמים: הזריקה השניה לאחר חודשיים והשלישית אחרי 6 חודשים.
החיסון יכול להינתן גם במצבים הבאים:
•    משטח פאפ לא תקין.
•    בדיקת PCR חיובית לנגיפי HPV.
•    גידולי קונדילומה.
עם זאת על הנשים והגברים במצבים האלו לדעת שאין ראיה להשפעה מטיבה של החיסון על משטח הפאפ, על בדיקת ה- PCR ועל גידולי הקונדילומה.
זאת ועוד, מחקר של ה- FDA הוכיח שמתן חיסון לנשים שנשאו נגיפים בעלי סיכון גבוה להתפתחות סרטן, כמו זנים 16 ו- 18 הביא לעליה ב- 44.6% בשכיחות התפתחות מצבים סרטניים.
החיסון מותר לנשים במצבים הבאים:
•    נשים מניקות.
•    נשים עם פגיעה במערכת החיסונית [ממחלה או מתרופות] – אם כי יתכן שהתגובה החיסונית והיעילות יהיו נמוכים יותר.
•    נשים עם מחלה חריפה קלה כמו שלשול, זיהום של דרכי נשימה עליונות עם חום. מומלץ לדחות את החיסון לנשים עם מחלה בחומרה בינונית או חמורה.
החיסון אינו מומלץ לנשים במצבים הבאים:
הריון – אין מספיק נתונים, הגם שהנתונים עד כה אינם מראים השפעה לרעה על ההריון או על העובר.
החיסון אסור לנשים במצבים הבאים:
אלרגיה מיידית לפטריות [Yeast] או לכל מרכיב של החיסון.
מעקב לגלוי מוקדם של סרטן צואר הרחם
נשים שנוטלות את החיסון תמשכנה במעקב השיגרתי לגלוי מוקדם של סרטן צואר הרחם [משטח פאפ וכו'] מהסיבות הבאות:
•    החיסון אינו מספק הגנה כנגד כל הזנים בעלי הפוטנציאל הממאיר הגורמים לסרטן צואר הרחם.
•    אם האישה לא תשלים את שלוש הזריקות היא לא תהנה מההגנה המלאה של החיסון.
•    האישה לא תהנה מהגנה מלאה של החיסון אם כבר הזדהמה מזן HPV שכלול בחיסון.
מניעת הדבקות עתידית ב- HPV
נשים צריכות להמשיך להתגונן כנגד HPV ושאר מחלות המועברות במגע מיני:
•    המנעות מיחסי מין.
•    בן זוג יחיד.
•    הגבלת מספר בני זוג.
•    שימוש בקונדום.
•    הרתחת לבנים.
•    אי שימוש במכשור ובציוד שכבר מזוהם בנגיפי HPV.
היבטים כלכליים
לאחר שמשרד הבריאות אישר את השימוש בחיסון ירד מחיר כל זריקה מ- 880 ₪ ל- 550-595 ש"ח והוא ניתן היום בכל קופות החולים בביטוחים המשלימים.  [בארה"ב מחיר כל זריקה הוא 119.75 $!]
רשויות הבריאות בארה"ב ובאוסטרליה מספקות חיסון ללא תשלום לאוכלוסיות נבחרות כולל לילדות ולנערות עד גיל 19 וכולל לילדים ולגברים.
תופעות לואי
מצורפת התגובה של MERCK‏  בעברית שפורסמה בנושא תופעות לוואי והחיסון גרדסיל באמצעות קבוצה בשם Judical Watch‏ ששייכה תופעות לוואי של 3 מקרי מוות לכאורה לגרדסיל וכמו כן שייכה סיבוכים בהריון למתן החיסון.
מקור המידע של הקבוצה היה מאגר של דיווחי תופעות לוואי אשר בו מדווחות תופעות לוואי על ידי הציבור ללא בדיקת ה-causality‏ שלהם. הקבוצה זו שייכה את התופעות האלו לגרדסיל מבלי לבדוק את הדיווחים כלל ובנוסף הזהירה מפני חיוב מתן החיסון בחוק (הנושא נמצא בויכוח בארה"ב האם לחייב בחוק או לא את מתן החיסון).
תקציר תגובת MSD‏ לכתבה:
"לא הוכח כל קשר בין מתן החיסון ל-3 מקרי המוות וסיבוכי ההריון.
מתוך מקרי המוות - ידוע כי 2 נשים נטלו גלולות שגרמו להן לקרישיות יתר ומוות ובמקרה השלישי מדובר בחולת לב שמתה מסיבוך של שפעת.
גם ב- 18 הנשים בהריון – לא הוכח כל קשר בין מתן החיסון לסיבוכים שחוו. סיבוכים אלו שכיחים גם באוכלוסיה רגילה ללא מתן חיסון.
ה- FDA ‏ו ה- CDC‏ דיווחו כי תופעות הלוואי אינן מיוחסות לחיסון:
 FDA spokesperson Karen Riley remarked that the agency is monitoring reports of adverse events linked to Gardasil, but ''we haven't seen anything at this point that would suggest we'd make any changes in the product.''

לאחרונה התפרסמו 3 מחקרים פאזה III  ‏ ( NEJM May 2007‏  ו- Lancet May 2007‏ ) שכללו יותר מ- 25,000 נשים שהדגימו יעילות ובטיחות גבוהים של החיסון.
עד היום 2 -3 מיליון נשים כבר חוסנו כנגד HPV  ‏ (5‏  מיליון חיסונים סופקו עד כה)  ושיעור תופעות הלוואי דומה לזה שנצפה במחקרים הקליניים.
השורה התחתונה היא שה- FDA‏, CDC‏ משדרים ביטחון מלא בגרדסיל ופרופיל הבטיחות שלו!"
לסיכום
החיסון כנגד נגיפי HPV נחשב לאחת מהישגי הרפואה בעשורים האחרונים בהיותו כלי למיגור הן של סרטן צואר הרחם, סרטן הנרתיק והפות, סרטן פי הטבעת, הפה והלוע וסרטנים נוספים והן של נגעי הקונדילומה שכל כך מטרידים.
הנתונים במאמר זה נלקחו בין השאר מאתר ה CDC הממשלתי בארה"ב נכון לאוגוסט 2006.

המוח - כמה עובדות מעניינות

דברים שכדאי לדעת על המוח !!!
   

המוח שלנו לא תמיד עובד כפי שאנחנו מצפים ממנו!

כמה דברים מעניינים על פעילות המוח

המוח הוא בהחלט החלק המדהים ביותר בגוף האנושי. הוא הופך להיות מעניין יותר כאשר הוא לא עובד כפי שאנחנו מצפים. פסיכולוגיה לעיתים קרובות עוזרת לנו להבין כיצד עובד המוח, אבל היא גם חופשת מספר הפתעות. הנה רשימה של מספר דברים מעניינים על המוח.
1. הקיבולת המקסימלית של הזיכרון לטווח קצר שלך הוא 7 פרטים בו זמנית.
עובדות מעניינות על המוח
לבני אדם יש בעצם 3 צורות של זיכרון: תחושתי, קצר טווח וארוך טווח. זיכרון לטווח ארוך הוא בדיוק כמו מקום בכונן הקשיח. כמו כן, זיכרון לטווח קצר מתפקד כמו זיכרון RAM קטן מאוד. הזיכרון לטווח קצר מסוגל לאחסן בין 5 ל-9 (בממוצע 7) פריטים בכל פעם. אחסון מידע ארוך יותר ידרוש ממך לפרק את הזיכרון ל-7 פריטים או לחילופין לאחסנו בזיכרון לטווח ארוך.
 
2. הצבע הבולט ביותר הוא שרטרז (ירוק-צהוב).
עובדות מעניינות על המוח
שרטרז ממוקם באופן טבעי במרכז התדרים של האור הנראה. עיני האדם מצויידות בקולטנים של הצבעים ירוק, כחול ואדום. כשמיקומו במרכז, השרטרז הוא הצבע הבולט ביותר לעיניים, מה שהופך אותו לברור יותר וקל לזיהוי.
 
3. תת המודע שלך חכם יותר ממך.
עובדות מעניינות על המוח
במילים אחרות, תת המודע שלך חזק יותר. במחקר שנערך לאחרונה, יצרו החוקרים מסלול מסובך של תנועת ריבוע על פני מסך מחשב, כשבכל פעם הריבוע מופיע בנקודה אחרת. הנבחנים חולקו ל-2 קבוצות. את הקבוצה הראשונה הושיבו מול המחשב בלי להגיד להם שעליהם למצוא היכן יצוץ הריבוע בפעם הבאה. לעומת זאת, כשהושיבו את הקבוצה השנייה מול המחשב אמרו להם שעליהם למצוא היכן יצוץ הריבוע בפעם הבאה. התוצאות היו ברורות. הקבוצה הראשונה, שפתרה את הבעיה בעזרת תת המודע, הצליחה לגלות את המיקום הבא של הריבוע תוך דקות ספורות, לעומת זאת, הקבוצה השנייה, שנסתה לפתור את הבעיה במודע, לא הצליחה גם אחרי שעות ארוכות.
 
4. יש שתי מערכות עצבים בגוף.
עובדות מעניינות על המוח
יש לך שתי מערכות עצבים בגוף: האחת שולטת על ההתרגשות ואילו השנייה על האיפוק. אם תחזיק את ידך באויר אתה תוכל להבחין ברעידות קלות. זו הדוגמה הטובה ביותר להתנגשות שבין שתי המערכות.
 
5. המוח שלך גרוע בהסתברות.
עובדות מעניינות על המוח
יתכן והמורה לתיכון שלך כבר אמר לך את זה.
במחקר שנערך, התבקשו הסטודנטים לדרג את ההסתברות של דברים שונים לאחר שקיבלו מידע ראשוני. השאלה היתה כזו:
ג'סיקה היא בת 31, רווקה, כנה ואמיתית. היא סיימה את לימודיה בפילוסופיה. כסטודנטית, היא דאגה מאוד על בעיות אפליה וצדק חברתי וגם השתתפה בהפגנות נגד הגרעין.
דרג את המשפטים הבאים מהמשפט בעל ההסתברות הגבוהה ביותר למשפט עם ההסתברות הנמוכה ביותר:
א. ג'סיקה עובדת בחנות ספרים ומשתתפת בשיעורי יוגה.
ב. ג'סיקה היא עובדת סוציאלית פסיכיאטרית.
ג. ג'סיקה חברה בליגת הנשים המצביעות.
ד. ג'סיקה פקידה בבנק.
ה. ג'סיקה היא אשת מכירות.
ו. ג'סיקה היא פקידה בבנק וחברה בתנועה פמיניסטית.
כמעט 90% מהסטודנטים השיבו כי משפט 7 הוא בעל סבירות גבוהה יותר ממשפט 5, זאת למרות העובדה כי הדבר אינו נכון מבחינה לוגית. אם הם בטוחים שהיא עובדת בבנק, הסיכוי למשפט 5 גבוה יותר. המוח שלנו חושב שפריטים מרובים הופכים אירוע לסביר יותר, כשבפועל זה הפוך.
 
6. הזיכרון גם לא מי-יודע-מה.
עובדות מעניינות על המוח
מחקר גילה שאנשים מחסירים פרטים מזיכרונות העבר. ואפילו גרוע יותר, קל להציע זיכרון שמעולם לא קרה. בשל עובדה זו, המכונה "הדחקה", יש להשקיע המון שיקול דעת כשזה מגיע לזכרונות. מאוד קל להציע זיכרון של מצב שמעולם לא היינו בו, מאשר לנסות ולהיזכר באחד שבאמת קרה.
 
7. ניתן לחוש עומק גם עם עין אחת.
עובדות מעניינות על המוח
זה לא לגמרי נכון שתפיסת העומק היא תוצאה ישירה של פעילות שתי העיניים. תפקוד מקביל של שתי העיניים מביא לדימוי התלת מימד שיש לנו. עם זאת, תפישת העומק מגיעה מהמוח.
 
8. הזיכרון לטווח ארוך נסגר במהלך הלילה.
עובדות מעניינות על המוח
מרכיבי המוח שמעבירים מידע בזיכרון לטווח ארוך לא עובדים בזמן השינה. מאותה סיבה, חלומות נשכחים במהירות ברגע שאתה מתעורר. יתכן שחלמת מספר חלומות במהלך הלילה, אך לא תזכור אותם כיוון שהם לא נמצאים בזיכרון לטווח ארוך. בדרך כלל, מה שזוכרים זה שברי חלומות שנמצאים בזיכרון לטווח קצר.
 
9. למוח שלך יש יכולת מדהימה של "השמעה חוזרת".
עובדות מעניינות על המוח
זיכרון החישה הוא למעשה הדבר המקביל של המוח ל"טייפ-רקורדר". עם תפקוד מקביל של הראייה והשמיעה, התלמוס שלך יכול לשלוח שוב אותות שנשלחו מספר שניות לפני כן.
נניח שאתה במסיבה ואתה שומע מישהו שקורא בשם שלך. לעיתים קרובות אתה תוכל להיזכר במה שהוא אמר לך, אפילו שהיית עסוק בשיחה אחרת. זאת משום שהזיכרון החושי שלך שולח את האותות מחדש כשהוא מרגיש שנאמר לך משהו חשוב, כמו השם שלך.
 

יום שבת, 12 בפברואר 2011

הצפרדע לא חכמה במיוחד, השאלה אם אנחנו כן

שנהיה לראש ולא לצפרדע

הצפרדע היא אמנם לא דולפין או שימפנזה, וכלל לא יונק ולא חיה הנחשבת אינטלגנטית, לכן מפליא שבכל זאת יש מקרים בהם היא מאוד מזכירה את בני האדם.
למען האמת, זה לא מעיד על איכותה אלא יותר מראה על מגרעת חמורה אצלנו.


ניסוי ראשון
1. בידך האחת אתה אוחז מחבת ובה מים רותחים, בידך השניה צפרדע.
2. שחרר את הצפרדע לתוך המחבת.
3. מה היא עושה?
ברגע שרגליה חשות במים הרותחים היא קופצת את קפיצת חייה ויוצאת מהסכנה.
 
ניסוי שני
1. בידך האחת אתה אוחז מחבת ובה מים פושרים, בידך השניה צפרדע.
2. שחרר את הצפרדע לתוך המחבת.
3. מה היא עושה?
ברגע שרגליה חשות במים הפושרים היא נשארת במים ומשתכשכת להנאתה.
 
אבל
4. מתחת למחבת דולק נר, ומחמם את המים לאט ובהתמדה.
5. המים בטמפרטורה של 35 מעלות - מה עושה הצפרדע? משתכשכת.
6. המים בטמפרטורה של 45 מעלות - מה עושה הצפרדע? לא נעים לה אבל היא עדיין משתכשכת.
7. המים בטמפרטורה של 55 מעלות - מה עושה הצפרדע? היא בקושי נושמת וקשה לה לזוז
   אבל היא עדיין במים.
8. המים בטמפרטורה של 65 מעלות - מה עושה הצפרדע? מתבשלת במים ללא רוח חיים.
 
אז למה היא לא קופצת?
היא לא קופצת כי:
· היא לא מרגישה שהיא בסכנה.
· המציאות אמנם השתנתה והיא הרגישה משהו אך לא הבינה.
· כשהמצב היה חמור וקיצוני היא כבר היתה במצב של חוסר אונים.
 
מוסר השכל:
כולנו דומים לצפרדעים.
הטבע יצר אותנו מוכנים לזיהוי סכנה מיידית ובעלת עוצמה ואז אנחנו מוכנים להתמודד מיידית או לברוח.
אבל אנחנו עיוורים לשינויים וסכנות שמתפתחים בהדרגה.
 
אז הפסיקו לבלוע צפרדעים ותתחילו לשנות

מחקר חדש: קפה מאט פעילות מוחית אצל גברים

פמיניזם בחסות הקפאין

מחקר חדש שנערך בבריטניה קובע כי יכולות החשיבה והריכוז אצל נשים משתפרות משמעותית בהשפעת קפאין.
אצל הגברים, לעומת זאת, המצב הרבה פחות מעודד.

בפעם הבאה שיש לך פגישה מלחיצה בעבודה, שים לב למה שנמצא בכוסות של עמיתיך.
שתיית קפה משפרת את תפקוד המוח אצל נשים במצבי לחץ - אך גורמת לגברים למשבר זמני, כך עולה ממחקר חדש.

בעוד שלגימת קפוצ'ינו או אספרסו משפרת את ביצועיהן של נשים בעת עבודה עם אחרים, אותם המשקאות פוגעים בזכרון של הגבר ומאטים את קבלת ההחלטות שלו.
מחקר חדש: קפה מאט פעילות מוחית אצל גברים
שתיית קפה. תורמת לפעילות המוחית אצל נשים וגורמת להאטה בחשיבה הגברית.

המחקר, שנערך בבריטניה, טוען שבהתחשב בעובדה שהבריטים שותים 70 מיליון כוסות קפה ביום, ההשלכות הן משמעותיות.

הפסיכולוגית, ד"ר לינדזי קלייר אמרה: "פגישות רבות ברחבי העולם, בייחוד אלה שבהן נעשות החלטות צבאיות, נשלטות ברובן בידי גברים.
בהתחשב במחקר ובעובדה כי קפאין הוא הסם הנצרך ביותר בעולם, ההשלכות הגלובליות הן בעלות פוטנציאל מדהים".
החוקרים מאוניברסיטת בריסטול רצו לבדוק מה הקפה עושה לגוף כאשר הוא תחת לחץ, כמו למשל במהלך פגישה מתוחה.
הם גייסו 64 גברים ונשים ושמו אותם בזוגות מאותו המין, כשכל זוג קיבל מגוון של משימות להשלים, כולל ביצוע מו"מ, השלמת חידות בהתמודדות עם אתגרי זיכרון ואמרו שהם יצטרכו להציג פרזנטציה בפני קהל בנוגע לפעילות שלהם.

 
מחקר חדש: קפה מאט פעילות מוחית אצל גברים
ההספק הבריטי: 70 מיליון כוסות קפה ביום.

מחצית מהזוגות קיבלו קפה נטול קפאין, בזמן שאחרים קיבלו כוס המכילה מנה גדולה של קפאין.
החוקרים מצאו כי הביצועים של הגברים במבחני הזיכרון היה "לקויים מאוד", במידה ושתו קפה המכיל קפאין.
בנוסף, לקח להם 20 שניות יותר, בממוצע, להשלים את הפאזל, לעומת אלה שלא שתו קפה המכיל קפאין.
לעומת זאת, הנשים השלימו את הפאזלים, בממוצע, 100 שניות מהר יותר במידה וקיבלו קפאין.

מחקרים קודמים הראו כי קפה עשוי לספק הגנה נגד סכרת, אלצהיימר, מחלות בכבד ודלקת מפרקים.

מחקר חדש: האהבה היא באמת כמו סמים

האהבה היא כמו סמים

האהבה (או אולי התשוקה) היא באמת כמו סמים, לא רק שהיא משככת כאבים, אלא היא גם מעוררת את אותם תאים במוח כמו הקוקאין.
צמד רקדנים
התקפי תשוקה חזקים יעילים להפחת כאבים כמו קוקאין וסמים אחרים, אומרים צוות של מדעני מוח. בדיקות כאב שערכו בקרב 15 סטודנטים אמריקאים, אשר הודו כי הם בשלבים הראשונים של מערכת יחסים ומלאים בתשוקה כלפי בני הזוג שלהם, הראו הפחתה של 12% בכאב חזק ו-45% בכאב מתון.
במסגרת המחקר, חוקרים באוניברסיטת סטנפורד הראו ל-8 נשים ו-7 גברים תמונות של בני הזוג שלהם, תוך כדי שהם מכאיבים להם בכפות ידיהם. במקביל, מוחם של הנבדקים נסרק על ידי מכונת הדמייה הפועלת על תהודה מגנטית. בסוף כל בדיקה, הסטודנטים התבקשו לדרג את רמת הכאב שחשו.
רגשות של אהבה, שהתגברו כאשר ראו תמונה של בני הזוג שלהם, שימשו כמשכך כאבים חזק. סריקות של המוח גילו כי תחושות אלה גרמו לפעילות מוגברת באיזורים של המוח שמופעלים בשימוש מורפין או קוקאין. כאשר הם הסתכלו על תמונה של אדם מושך, אך לא בן הזוג שלהם, הכאבים פחתו במעט.
המחקר המשיך ובדק האם העובדה שדעתם של התלמידים הוסחה הקטינה את הכאב. החוקרים נתנו להם משימות שונות לבצע. סריקות של המוח הראו כי בעוד שגם האהבה וגם הסחת הדעת הקטינו את הכאב, הם השפיעו על מקומות שונים במוח.
אחד החוקרים סיפר: "במבחן הסחת הדעת, האיזורים במוח שהובילו להפחתת הכאב היו קוגניטיבים. הפחתת הכאב היתה קשורה לחלקלים גבוהים וחיצוניים של המוח. לעומת זאת, כשהפחתת הכאב נבעה מאהבה, זה היה בחלק המרכזי של המוח, היכן שהסמים ומשככי הכאבים משפיעים". הוא הוסיף, "אחד מהאיזורים שהושפעו היה אזור עליו הסמים מאוד משפיעים, אותו איזור שאומר למוח שאתה צריך להמשיך עם זה".
התלמידים שנבחרו למחקר היו ב-9 החודשים הראשונים של הקשר. החוקרים בחרו בהם על מנת שיהיו במצב של תשוקה וכמיהה לראות את בני הזוג שלהם ושלא יגיעו למצב של אופוריה בקשר.
מסקנת המחקר הברורה היתה: האיזורים במוח המושפעים מסמים זהים לאיזורים במוח המושפעים מאהבה.

טיפים וטריקים לגוף שיעזרו לכם להתגבר על המון צרות!

טריקים של הגוף

1. אם מדגדג לך בגרון, תגרד באוזן.
אם תכחכח בגרון, זה לא מה שיעביר לך את הגירוד. הנה דרך יותר טובה להתמודד עם דגדוגים בגרון: "כאשר העצבים שבאוזן מגורים, זה יוצר רפלקס בגרון שיכול לגרום לעיוות שרירים", אומר דוקטור סקוט שפר, ראש מחלקת אף אוזן גרון בבית חולים בניו-ג'רזי. "העיוותים האלה מקלים על הדגדוג". אז פשוט תגרד באוזן.
2. חוויית שמיעת העל.
אם יצא לך לפגוש חבר ותיק במקום רועש ותתחילו לפטפט, עדיף לך להפנות אליו את האוזן הימנית, היא מסוגלת לעקוב אחר שטף הדיבור טוב יותר, על פי חוקרים בבית הספר לרפואה באוניברסיטת קליפורניה. מצד שני, אם אתה מנסה לזהות שיר שקט שמתנגן ברקע, עדיף לך להפנות לכיוון את אוזן שמאל, אוזן שמאל טובה יותר בהגברת טונים מוסיקלים.
3. להתגבר על הדחף הקמאי שלך!
צריך להשתין? אין שירותים ברדיוס הנראה? תפנטז על ג'סיקה סימפסון. חשיבה על סקס מעסיקה את המוח שלך, כך לא תרגיש אי נוחות רבה, אומר דוקטור לארי ליפשולץ. לקבלת התוצאות הטובות ביותר, הוא ממליץ, נסה את הקליפ שלה - These boots are made for walking
דחף לפיפי
4. לא תרגיש שום כאב.
חוקרים גרמנים גילו כי שיעול בזמן זריקה מפחית את הכאב. לדברי טאראס יוסיצ'נקו, מחבר המחקר על התופעה, השיעול גורם לעלייה פתאומית-זמנית בלחץ שבתוך החזה ועמוד השדרה, מה שמדכא את מוליכי הכאב של עמוד השדרה.
5. לנקות אף גדוש.
תשכחו מכל הכדורים והטיפות. דרך קלה יותר, מהירה יותר וזולה יותר להקלה על הלחץ בסינוסים, היא דחיפת הלשון כנגד גג הפה, ולאחר מכן הקשה בין הגבות עם אצבע אחת. זה גורם לעצם האף, שמחוברת דרך מעברי האף לפה, להתנדנד קדימה אחורה, אומרת ליסה דסטפנו, עוזרת פרופסור במכללת מישיגן. תנועה זו משחררת את הגודש באף. אחרי 20 שניות, אתה תרגיש את הסינוסים שלך מתחילים להתנקז.
6. להלחם באש בלי מים.
מודאג שהכנפיים שאתה אוכל עכשיו יחזירו לך בלילה? "לך לישון על צד שמאל", אומר דוקטור אנתוני, פרופסור לגסטרואנתרולוגיה. מחקרים הראו כי אנשים שישנו על צד שמאל נטו פחות לסבול מחומציות. הוושט והקיבה קשורים בזוית. כאשר אתה שוכב על צד ימין, הקיבה גבוהה יותר מאשר הוושט, דבר המאשר לחומצה שבקיבה להחליק אל הגרון. כאשר אתה שוכב על צד שמאל, הקיבה נמוכה יותר מהוושט, כך שכוח הכובד משחק לטובתך.
נר
7. רפא את כאב השיניים שלך מבלי לפתוח את הפה.
שפשף קרח על גב ידך, על השטח הקרומי בצורת V - בין האגודל לאצבע המורה. מחקר שנערך בקנדה מצא כי טכניקה זו מפחיתה את כאב השיניים ב-50%. מסלול העצב שבמרכז ה-V מעורר שטח במוח שחוסם את אותות הכאב מהפנים והידיים.
8. העלמת כוויות.
כאשר אתה בטעות שורף את האצבעות שלך על הכיריים, במקום להשתמש בקרח - נקה את העור והפעל לחץ קל עם כריות האצבעות של היד שלא נפגעה. "הקרח יקל על הכאב שלך מהר יותר", ד"ר דסטפנו אומר, "אך השיטה הטבעית מחזירה את העור שנשרף לטמפרטורה נורמלית, כך שהסיכון לשלפוחיות קטן".
9. שהעולם יפסיק להסתובב.
שתית יותר מדיי והכל מסתובב? שים את היד על משהו יציב. החלק שבאוזן שאחראי על האיזון שלך, צף בנוזל בעל אותה צפיפות כמו של הדם. כאשר האלכוהול מדלל את הדם, אז גם החלק האחראי על האיזון צף יותר, וזה מבלבל את המוח. כאשר אתה אוחז במשהו יציב, המוח קולט את זה ומקבל חוות דעת שנייה, ואתה תרגיש יותר מאוזן. בגלל שהעצבים ביד כה רגישים, זה עובד טוב יותר מאשר הפעולה המקובלת של הנחת רגל על הריצפה.
10. דיי לכאבים בריצה.
אם אתה כמו רוב האנשים, כאשר אתה רץ, אתה נושם בזמן שהרגל הימנית שלך פוגעת בקרקע. דבר זה מפעיל לחץ כלפי מטה על הכבד שלך (שנמצא בצד ימין), אשר לאחר מכן מושך את הסרעפת ויוצר כאב בצד הגוף. איך מתקנים? פשוט תנשום בזמן שהרגל השמאלית שלך פוגעת בקרקע.
11. תגרום ללב שלך לעמוד.
מנסה לשכך עצבנות של דייט ראשון? תנשוף על האגודל. "העצב התועה, אשר מסדיר את קצב הלב, ניתן לשליטה באמצעות נשימה", אומר בן אבו, מומחה לרפואת חירום. כך תוכל להחזיר את קצב הלב שלך לקדמותו.
12. תפשיר את המוח שלך.
שתית שתיה קרה מדיי מהר מדיי? מרגיש כאילו המוח שלך קפא? קח את הלשון שלך והצמד אותה לגג הפה. "כיוון שהעצבים בגג הפה שלך קפאו בפתאומיות, הגוף שלך חושב שהמוח קופא", אומר אבו, "כפיצוי, הוא מתחמם יתר על המידה, מה שגורם לכאב ראש חזק". ככל שתלחץ חזק יותר עם הלשון על גג הפה, כך יחלפו כאבי הראש מהר יותר.
13. להעיר את המתים.
"אם היד שלך נרדמה בזמן שאתה נוהג או יושב בתנוחה מוזרה, נדנד את הראש מצד לצד. זה יחזיר את התחושה ליד ללא כאב", אומר ד"ר דסטפנו. עקצוצים ביד לעיתים קרובות נגרמים מלחץ בפקעת העצבים שבצוואר שלך, הרפיית שרירי הצוואר משחררת את הלחץ.
פסל מדליק עם הידיים

14. לקרוא מחשבות.
את המחשבות שלך, מה חשבת? "אם אתה צריך לזכור משהו ליום שלמחרת, עבור עליו לפני השינה", אומר קנדי היימגארטנר, מרצה למדעי הביולוגיה באוניברסיטת איידהו. גיבוש הזיכרון הטוב ביותר קורה בזמן השינה. דבר שתקרא לפני השינה, קיים סיכוי גבוה יותר שהוא יקודד לזיכרון לטווח הארוך.
15. לנשום מתחת למים.
אם אתה מפרכס תוך 2 שניות שאתה מתחת למים נסה את הדבר הבא: לפני שאתה צולל, קח הרבה נשימות קצרות כדי לגרום לנשימת יתר. למעשה, לא החוסר בחמצן הוא הדבר שגורם לך לרצות נואשות לנשום, אלא ההצטברות של פחמן דו-חמצני אשר מעלה את רמת החומציות בדם שלך, דבר המאותת לגוף שלך שמשהו לא כשורה. "כאשר אתה עם נשימת יתר, שטף החמצן מוריד את רמת החומציות בדם", אומר דוקטור ג'ונתן ארמברוסטר, "זה טריק שיגרום למוח שלך לחשוב שיש לו מספיק חמצן". זה יקנה לך עוד 10 שניות לפחות.

מדענים הגיעו לסף פריצה בריפוי נגיף האיידס

נמצאה התרופה לאיידס?

תלוי את מי שואלים. מחקר חדש הצליח לרפא לחלוטין מערכת חיסונית שנדבקה בנגיף, בגופם של עכברים שהשתתפו בניסוי.
הספקנים יגידו שדרך ארוכה עוד לפנינו, אך גם הם יודו שמדובר בפריצת דרך בטיפול בנגיף שעד כה היה "בלתי מנוצח".

לאחר סדרה של ניסויים אינטנסיביים, מדענים הצליחו להוביל את המערכת החיסונית במידה כזו שהיא ניצחה את נגיף האיידס, שהוסר לחלוטין מהגוף.

בתקופה האחרונה אמנם קיימת התקדמות בדרכי הטיפול באנשים שנדבקו בנגיף, אולם הוא הצליח להערים על המערכת החיסונית, כשטרם נמצא לו ריפוי ע"י המדענים הטובים בעולם.

 

הניסויים האחרונים בוצעו בעכברים, אך החוקרים מאמינים כי הם מעלים את האפשרות לריפוי אמיתי, ולא רק לנגיף האיידס, ה-HIV, אלא עבור זיהומים ארוכי טווח נוספים, דוגמת הצהבת והשחפת.
עבודה רבה נעשתה במחקרים קודמים, בהם ניסו להגיע למצב בו המערכת החיסונית תגבר אט-אט על הנגיף, אך לשווא.


לעומת זאת, במחקר החדש, שמומן ע"י ממשלות אוסטרליה וקנדה, עולה כי הלם ראשוני קצר וחד - יעיל בהרבה כנגד הנגיף.

ד"ר מארק פלגריני אמר: "וירוסים כגון ה-HIV וצהבת C ו-B מציפים את המערכת החיסונית ומובילים לדלקות כרוניות, שהתרגלנו שהן לכל החיים, מעצם היותן חשוכות מרפא".
"עד כה, למרות מאמצים כבירים לאורך זמן, התגובה החיסונית לנגיפים הוכחה כלא יעילה, משום שהגוף היה כה מוצף בוירוס עד שהמערכת החיסונית נראתה כאילו היא מוותרת מראש על הניסיון לחסל את הזיהום.
ישנם כמה מדענים שאף יצרו את המושג "תשישות חיסונית", כדי להסביר את התופעה.

הגישה שלנו היא לגלות כמה מהמנגנונים הגורמים לתשישות הזאת, תוך כדי שילוב גנים חיצוניים כדי להגביר את התגובה החיסונית הטבעית ולנצח את הזיהום".

פריצת הדרך של גן הנקרא SOCS-3

כאשר הוא מתמודד עם זיהום מוחץ כמו ה-HIV, הגן הופך לפעיל מאוד ומונע את תגובת המערכת החיסונית, מה שמאפשר לנגיף להתקיים.
כאשר החוקרים שיפרו את רמת ההורמון הנקרא IL-7, הגן "נכבה" והעכברים הצליחו בהתמדה להסיר מגופם את הנגיף.

ד"ר פלגריני אמר שהמחקר סיפק "רעיונות מצויינים" עבור טיפולים חדשים שיכולים למקד ולשפר את התאים המכונים T, כדי להלחם בזיהום בצורה אפקטיבית ומוחצת, כטיפול במחלה ולא ככזה שפועל לפי "החוקים" שלה.

"הממצאים יכולים לסייע לפתח תרופות המכוונות לחלק מהמולקולות המארחות, כגון SOCS-3, ו"לכבות" אותם לפרקי זמן קצרים ומוגדרים ולהפיח חיים בתאי ה-T, מה שיאפשר להם להלחם בזיהום", הוא אמר.

עובדות מעניינות על גוף האדם

עובדות מעניינות על גוף האדם

עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם

עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 
עובדות על גוף האדם
 

בעיני הרנטגן: גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים

מבט חודר על המכונה המשוכללת בעולם

השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים

השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים

השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
השתקפות גוף האדם מתחת לבגדים, הבשר והשרירים
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...