יום שני, 31 בינואר 2011

כך נראה מאדים לפני 3.5 מיליארד שנה?

מאת אורן דותן יום ראשון, 30 ינואר, 2011
לקח לנאס"א כמה עשורים, כמה גשושי מחקר והרבה מאוד כסף אבל בסוף המדענים בסוכנות החלל האמריקנית השיגו הוכחות להימצאות מים על מאדים.
אבל, כמו תמיד, תזמון זה הכול בחיים. אם הסוכנות הייתה מחפשת מים כמה מיליארדי שנים לפני כן, כל מה שהמדענים היו צריכים זה טלסקופ. לפי מחקר חדש של פני המאדים, אוקיינוס רחב ידיים כיסה בערך שליש מפני השטח של הכוכב האדום, לפני כ-3.5 מיליארד שנה.
כך נראה מאדים לפני 3.5 מיליארד שנים? צילומסך מתוך: popsci.com
אין ספק שהחוקרים אינם הראשונים שטוענים כי פעם היה אוקיינוס גדול במאדים, אולם המחקר האחרון שביצעו מאשש טענות קודמות רבות לכך, טענות שרבים פקפקו בהן במהלך השנים.
זה המחקר הראשון המאגד תוצאות מחקרים ומשימות חלל של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית (ESA), שבוצעו בעשור האחרון. המידע מעיד כי, בשלב מסוים, במאדים היהמחזור הידרולוגי, לא שונה מאוד מזה שיש לנו בכדור הארץ. אם היו אז יצורים חיים על מאדים, הם נהנו מעננים, משקעים כמו גשם, טל ושלג, חלחול מים לקרקע ומאגרי מי תהום.
האוקיינוס, שכיסה ככל הנראה 36 אחוזים מפני שטח הכוכב והכיל כעשירית מכמות המים שיש באוקיינוסים של כדור הארץ, הוזן מלפחות 52 דלתאות שריכזו אינספור נהרות גדולים.
לפי הדלתאות והעמקים ניתן לדעת מה היה טוואי הנהרות ומה הייתה צורתו של האוקיינוס העצום. בכדור הארץ, דלתאות משמרות בצורה מעולה ראיות למגוון הביולוגי שהתקיים בהן. לדברי המדענים, הדלתאות הן מקום טוב לחפש בו עדויות מיקרוסקופיות לחיים על מאדים.
אם המחקר אכן פתר את סוגיית המים על מאדים, כעת נשאלת השאלה: לאן כל המים נעלמו? גשוש מחקר שישוגר בשנת 2013 ינסה לענות על השאלה ולקרב אותנו צעד אחד קדימה בהסרת מעטה המיסתורין סביב עברו של שכננו, הכוכב האדום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...