יום שלישי, 22 בפברואר 2011

המוח שלנו לא תמיד עובד כפי שאנחנו מצפים ממנו!

כמה דברים מעניינים על פעילות המוח

המוח הוא בהחלט החלק המדהים ביותר בגוף האנושי. הוא הופך להיות מעניין יותר כאשר הוא לא עובד כפי שאנחנו מצפים. פסיכולוגיה לעיתים קרובות עוזרת לנו להבין כיצד עובד המוח, אבל היא גם חופשת מספר הפתעות. הנה רשימה של מספר דברים מעניינים על המוח.
1. הקיבולת המקסימלית של הזיכרון לטווח קצר שלך הוא 7 פרטים בו זמנית.
עובדות מעניינות על המוח
לבני אדם יש בעצם 3 צורות של זיכרון: תחושתי, קצר טווח וארוך טווח. זיכרון לטווח ארוך הוא בדיוק כמו מקום בכונן הקשיח. כמו כן, זיכרון לטווח קצר מתפקד כמו זיכרון RAM קטן מאוד. הזיכרון לטווח קצר מסוגל לאחסן בין 5 ל-9 (בממוצע 7) פריטים בכל פעם. אחסון מידע ארוך יותר ידרוש ממך לפרק את הזיכרון ל-7 פריטים או לחילופין לאחסנו בזיכרון לטווח ארוך.
 
2. הצבע הבולט ביותר הוא שרטרז (ירוק-צהוב).
עובדות מעניינות על המוח
שרטרז ממוקם באופן טבעי במרכז התדרים של האור הנראה. עיני האדם מצויידות בקולטנים של הצבעים ירוק, כחול ואדום. כשמיקומו במרכז, השרטרז הוא הצבע הבולט ביותר לעיניים, מה שהופך אותו לברור יותר וקל לזיהוי.
 
3. תת המודע שלך חכם יותר ממך.
עובדות מעניינות על המוח
במילים אחרות, תת המודע שלך חזק יותר. במחקר שנערך לאחרונה, יצרו החוקרים מסלול מסובך של תנועת ריבוע על פני מסך מחשב, כשבכל פעם הריבוע מופיע בנקודה אחרת. הנבחנים חולקו ל-2 קבוצות. את הקבוצה הראשונה הושיבו מול המחשב בלי להגיד להם שעליהם למצוא היכן יצוץ הריבוע בפעם הבאה. לעומת זאת, כשהושיבו את הקבוצה השנייה מול המחשב אמרו להם שעליהם למצוא היכן יצוץ הריבוע בפעם הבאה. התוצאות היו ברורות. הקבוצה הראשונה, שפתרה את הבעיה בעזרת תת המודע, הצליחה לגלות את המיקום הבא של הריבוע תוך דקות ספורות, לעומת זאת, הקבוצה השנייה, שנסתה לפתור את הבעיה במודע, לא הצליחה גם אחרי שעות ארוכות.
 
4. יש שתי מערכות עצבים בגוף.
עובדות מעניינות על המוח
יש לך שתי מערכות עצבים בגוף: האחת שולטת על ההתרגשות ואילו השנייה על האיפוק. אם תחזיק את ידך באויר אתה תוכל להבחין ברעידות קלות. זו הדוגמה הטובה ביותר להתנגשות שבין שתי המערכות.
 
5. המוח שלך גרוע בהסתברות.
עובדות מעניינות על המוח
יתכן והמורה לתיכון שלך כבר אמר לך את זה.
במחקר שנערך, התבקשו הסטודנטים לדרג את ההסתברות של דברים שונים לאחר שקיבלו מידע ראשוני. השאלה היתה כזו:
ג'סיקה היא בת 31, רווקה, כנה ואמיתית. היא סיימה את לימודיה בפילוסופיה. כסטודנטית, היא דאגה מאוד על בעיות אפליה וצדק חברתי וגם השתתפה בהפגנות נגד הגרעין.
דרג את המשפטים הבאים מהמשפט בעל ההסתברות הגבוהה ביותר למשפט עם ההסתברות הנמוכה ביותר:
א. ג'סיקה עובדת בחנות ספרים ומשתתפת בשיעורי יוגה.
ב. ג'סיקה היא עובדת סוציאלית פסיכיאטרית.
ג. ג'סיקה חברה בליגת הנשים המצביעות.
ד. ג'סיקה פקידה בבנק.
ה. ג'סיקה היא אשת מכירות.
ו. ג'סיקה היא פקידה בבנק וחברה בתנועה פמיניסטית.
כמעט 90% מהסטודנטים השיבו כי משפט 7 הוא בעל סבירות גבוהה יותר ממשפט 5, זאת למרות העובדה כי הדבר אינו נכון מבחינה לוגית. אם הם בטוחים שהיא עובדת בבנק, הסיכוי למשפט 5 גבוה יותר. המוח שלנו חושב שפריטים מרובים הופכים אירוע לסביר יותר, כשבפועל זה הפוך.
 
6. הזיכרון גם לא מי-יודע-מה.
עובדות מעניינות על המוח
מחקר גילה שאנשים מחסירים פרטים מזיכרונות העבר. ואפילו גרוע יותר, קל להציע זיכרון שמעולם לא קרה. בשל עובדה זו, המכונה "הדחקה", יש להשקיע המון שיקול דעת כשזה מגיע לזכרונות. מאוד קל להציע זיכרון של מצב שמעולם לא היינו בו, מאשר לנסות ולהיזכר באחד שבאמת קרה.
 
7. ניתן לחוש עומק גם עם עין אחת.
עובדות מעניינות על המוח
זה לא לגמרי נכון שתפיסת העומק היא תוצאה ישירה של פעילות שתי העיניים. תפקוד מקביל של שתי העיניים מביא לדימוי התלת מימד שיש לנו. עם זאת, תפישת העומק מגיעה מהמוח.
 
8. הזיכרון לטווח ארוך נסגר במהלך הלילה.
עובדות מעניינות על המוח
מרכיבי המוח שמעבירים מידע בזיכרון לטווח ארוך לא עובדים בזמן השינה. מאותה סיבה, חלומות נשכחים במהירות ברגע שאתה מתעורר. יתכן שחלמת מספר חלומות במהלך הלילה, אך לא תזכור אותם כיוון שהם לא נמצאים בזיכרון לטווח ארוך. בדרך כלל, מה שזוכרים זה שברי חלומות שנמצאים בזיכרון לטווח קצר.
 
9. למוח שלך יש יכולת מדהימה של "השמעה חוזרת".
עובדות מעניינות על המוח
זיכרון החישה הוא למעשה הדבר המקביל של המוח ל"טייפ-רקורדר". עם תפקוד מקביל של הראייה והשמיעה, התלמוס שלך יכול לשלוח שוב אותות שנשלחו מספר שניות לפני כן.
נניח שאתה במסיבה ואתה שומע מישהו שקורא בשם שלך. לעיתים קרובות אתה תוכל להיזכר במה שהוא אמר לך, אפילו שהיית עסוק בשיחה אחרת. זאת משום שהזיכרון החושי שלך שולח את האותות מחדש כשהוא מרגיש שנאמר לך משהו חשוב, כמו השם שלך.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...