יום שבת, 12 בפברואר 2011

מחקר חדש: האהבה היא באמת כמו סמים

האהבה היא כמו סמים

האהבה (או אולי התשוקה) היא באמת כמו סמים, לא רק שהיא משככת כאבים, אלא היא גם מעוררת את אותם תאים במוח כמו הקוקאין.
צמד רקדנים
התקפי תשוקה חזקים יעילים להפחת כאבים כמו קוקאין וסמים אחרים, אומרים צוות של מדעני מוח. בדיקות כאב שערכו בקרב 15 סטודנטים אמריקאים, אשר הודו כי הם בשלבים הראשונים של מערכת יחסים ומלאים בתשוקה כלפי בני הזוג שלהם, הראו הפחתה של 12% בכאב חזק ו-45% בכאב מתון.
במסגרת המחקר, חוקרים באוניברסיטת סטנפורד הראו ל-8 נשים ו-7 גברים תמונות של בני הזוג שלהם, תוך כדי שהם מכאיבים להם בכפות ידיהם. במקביל, מוחם של הנבדקים נסרק על ידי מכונת הדמייה הפועלת על תהודה מגנטית. בסוף כל בדיקה, הסטודנטים התבקשו לדרג את רמת הכאב שחשו.
רגשות של אהבה, שהתגברו כאשר ראו תמונה של בני הזוג שלהם, שימשו כמשכך כאבים חזק. סריקות של המוח גילו כי תחושות אלה גרמו לפעילות מוגברת באיזורים של המוח שמופעלים בשימוש מורפין או קוקאין. כאשר הם הסתכלו על תמונה של אדם מושך, אך לא בן הזוג שלהם, הכאבים פחתו במעט.
המחקר המשיך ובדק האם העובדה שדעתם של התלמידים הוסחה הקטינה את הכאב. החוקרים נתנו להם משימות שונות לבצע. סריקות של המוח הראו כי בעוד שגם האהבה וגם הסחת הדעת הקטינו את הכאב, הם השפיעו על מקומות שונים במוח.
אחד החוקרים סיפר: "במבחן הסחת הדעת, האיזורים במוח שהובילו להפחתת הכאב היו קוגניטיבים. הפחתת הכאב היתה קשורה לחלקלים גבוהים וחיצוניים של המוח. לעומת זאת, כשהפחתת הכאב נבעה מאהבה, זה היה בחלק המרכזי של המוח, היכן שהסמים ומשככי הכאבים משפיעים". הוא הוסיף, "אחד מהאיזורים שהושפעו היה אזור עליו הסמים מאוד משפיעים, אותו איזור שאומר למוח שאתה צריך להמשיך עם זה".
התלמידים שנבחרו למחקר היו ב-9 החודשים הראשונים של הקשר. החוקרים בחרו בהם על מנת שיהיו במצב של תשוקה וכמיהה לראות את בני הזוג שלהם ושלא יגיעו למצב של אופוריה בקשר.
מסקנת המחקר הברורה היתה: האיזורים במוח המושפעים מסמים זהים לאיזורים במוח המושפעים מאהבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...