יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

הגידו שלום לרופאי השיניים


הגידו שלום לרופאי השיניים
זכרונות מהעבר... [צילום: פלאש 90]

חדש: מסטיק - למלחמה בעששת

צמח השוש נלחם בעששת

מדענים פיענחו מבנה של אנזים האחראי להיווצרותו של הרובד הדביק על השיניים ומקווים שיוכלו לפתח חומרים שידכאו את פעילותו  מתכננים להוסיף את החומר למשחות השיניים, או אפילו לממתקים

▪  ▪  ▪

האם יכול להיות שֶחורים בשיניים ועששת יהיו בקרוב נחלת העבר? מדענים מאמינים שכן, לאחר שפענחו את מבנה ותפקוד המנגנון של אנזים (glucansucrase) האחראי על היווצרותו של הרובד הדביק על השיניים. צוות החוקרים, מאוניברסיטת כרונינגן שבהולנד, מקווה שבעתיד ניתן יהיה לזהות חומרים שידכאו את האינזים. הממצאים פורסמו בכתב העת 'PNAS'.


"נוסיף את החומר למשחת השיניים, או אפילו לממתקים, והעעשת תיעלם כלא הייתה", הם מבטיחים.


במסגרת המחקר שערכו, בדקו המדענים את האינזים דרך החיידק 'לקטובצילוס רוטרי' הנמצא בפה ובמערכת העיכול. החיידק משתמש באינזים כדי להמיר סוכר מהמזון לשרשרת סוכר דביקה וארוכה. הוא משתמש ב'דבק' זה כדי להדביק את עצמו לאמייל של השיניים.


הגורם העיקרי לעששת בשיניים - מוטציות של החיידק סטרפטוקוקוס, משתמשות גם הן באנזים. ברגע שהם נדבקים לאמייל השן, חיידקים אלו מתסיסים סוכרים המשחררים חומצות שממיסות את הסידן שבשיניים, וכך מתפתחת העששת.


בעזרת שימוש בקריסטלוגרפיה (חקר גבישים) של החלבונים החוקרים הצליחו לפענח את שלושת המיימדים של מבנה האנזים. הם הראשונים שהצליחו לעשות זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...