יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

שומן בבטן - מזיק לבריאות העצמות



גורם סיכון [צילום: AP]


בטן גדולה מעלה את הסיכון לסרטן ריאות



למרות הסברה כי נשים שמנות נמצאות בסיכון נמוך לפתח אוסטאופורוזיס וכי עודף שומן גוף דווקא מגן כנגד איבוד מסת עצם, מחקרים חדשים מוכיחים את ההיפך - שומן בטני פנימי רב מדי הוא בעל השפעה מזיקה על בריאות העצמות

▪  ▪  ▪
סגרו את הפה, צאו לרוץ, לכו לתזונאית, העיקר עשו כל מה שאפשר כדי להפטר מהצמיגים שסביב הבטן.

במשך שנים, הסברה הייתה כי נשים שמנות נמצאות בסיכון נמוך לפתח אוסטאופורוזיס וכי עודף שומן גוף דווקא מגן כנגד איבוד מסת עצם, אך מחקרים שנעשו לאחרונה מראים כי שומן בטני פנימי רב מדי הוא בעל השפעה מזיקה על בריאות העצמות.

ידוע כי השמנה היא בעיה בריאותית ציבורית רצינית, כתבו החוקרים, מבית החולים הכללי במסצ'וסטס. כעת ברור כי השמנה בטנית צריכה להיות חלק מרשימת גורמי הסיכון לאוסטאופורוזיס ולאיבוד מסת עצם.

על-פי המרכז למניעת ובקרת מחלות (CDC) כ-72 מיליון אמריקנים נחשבים לשמנים. ה-CDC מגדיר השמנה כאינדקס מסת גוף של 30 או יותר. השמנה קשורה לבעיות בריאות רבות, כולל למחלות קרדיווסקולריות (של הלב וכלי הדם), לסוכרת, לרמות כולסטרול גבוהות, לאסתמה, לדום נשימה בשינה ולמחלות מפרקים. ולמרות זאת, ההשערות היו כי נשים עם משקל גוף גבוה יותר נמצאות בסיכון נמוך יותר לבעיות של איבוד מסת עצם.

לא כל שומן הגוף דומה. שומן תת עורי נמצא מתחת לעור, ולעומתו, שומן של הקרביים או שומן בטני פנימי ממוקם עמוק מתחת לרקמת השריר בחלל הבטן. גנטיקה, תזונה והתעמלות כולם תורמים לרמת השומן של המעי הנאגר בגוף. עודף שומן זה נחשב מסוכן במיוחד, מפני שבמחקרים קודמים הוא נמצא קשור לעליה בסיכון למחלות לב.

החוקרים בדקו את השומן התת עורי ואת שומן המעי, כמו גם את השומן במוח העצם ואת צפיפות המינרלים בעצם אצל 50 נשים לפני גיל המעבר עם BMI של 30 בממוצע. כל אישה עברה בדיקת MRI ספקטרוסקופית כדי להעריך את רמת השומן במוח העצם ב-L4, החוליה הרביעית בחלק המותני של עמוד השדרה. לאחר מכן, צפיפות המינרלים בעצם נמדדה בעזרת טומוגרפיה ממושבת מדידה (QCT), בדיקה המשמשת להערכת איבוד מסת עצם.

ההדמיה גילתה כי נשים עם שומן רב יותר של המעי היו עם רמות גבוהות יותר של שומן במוח העצם ועם צפיפות מינרלים נמוכה יותר. לא נמצא קשר משמעותי בין שומן תת עורי או סה"כ השומן לשומן במוח העצם או לצפיפות המינרלים בעצם. התוצאות הראו חד-משמעית כי שומן בטני הוא הסמן לבריאות העצם ולא השומן התת עורי או השומן סביב אזור הירכיים.

חשוב מאד שהציבור יהיה מודע לכך שעודף שומן בבטן הוא גורם סיכון לאיבוד מסת עצם, כמו גם למחלות לב ולסוכרת. למרות שאיבוד מסת עצם נפוץ יותר בקרב נשים, צוות החוקרים מבצע כעת מחקר כדי לקבוע אם שומן בטני הוא גורם סיכון לכך גם אצל גברים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...