יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

מה התחביבים של הדלאי לאמה ומתי הוא חזר לאכול בשר?



מאת אורן דותן יום שלישי, 19 אוקטובר, 2010
אתה מתכוון לסיים את זה? צילום מסך מתוך האתר הרשמי: dalailama.com
רבים המפורסמים בעולם, ורבים אפילו יותר צלמי הפפראצי וכתבי הרכילות הפורסים מדי יום את שגרת יומם בצהובונים ובאתרי האינטרנט. אחד מהמפורסמים האלה, שאורח חייו אינם ידועים לציבור הרחב הוא המנהיג הטיבטי הגולה, הוד קדושתו הדלאי לאמה בן ה-75. בעידן שראשי ממשלות, שרים וטייקוני הון מתערבבים בזמרים, שחקנים ושאר סלבס – דווקא הדלאי לאמה מצליח לשמור על ארשת מכובדות ומסתוריות.
אז איך נראים חייו של הנזיר המפורסם בעולם? טנזין טקלה, עוזרו הקרוב ואחיינו של הטיבטי מספר 1 חשף עובדות חדשות על תחביביו, תחומי העניין והתפריט של הנזיר הבודהיסטי המפורסם. שבעה חודשים בשנה, הדלאי לאמה נמצא בדרכים ומתארח במדינות ומוסדות שהזמינו אותו. את הטיולים האלה ואת ההוצאות הנלוות להם מממנים אלו שהזמינו אותו, כולל את הטיסות במחלקה ראשונה, לו ולשמונה מאנשי צוותו. בתוך הודו, בטיסות הקבועות שהוא עורך בין דהראמסאללה לדלהי, שמור לו מושב בזנב המטוס וכך הוא יכול לעלות ברגע האחרון מבלי למשוך יותר מדי תשומת לב.
למרות גילו המתקדם, להוד קדושתו יש לוחות זמנים מאוד צפופים. עוזריו מנסים לדאוג שימי ראשון יהיו פנויים אך בשאר ימות השבוע הוא מתעורר בשעה 3:30 ועורך מדיטציה במשך חמש שעות. הדלאי לאמה מפסיק את המדיטציה רק בשביל לאכול ארוחת בוקר המורכבת מתה שחור, קורנפלייקס וחלב, דייסה, לחם טיבטי עם ריבה ופירות כמו פפאיה.
מי שצפה בסרט "שבע שנים בטיבט" ובסרט הדוקומנטרי "10 שאלות לדלאי לאמה" מבין שהקדוש החכם ניחן בתמימות אינסופית, שלעתים נתפסת כילדותיות, בעיניים מערביות. אנו, שממהרים לכל מקום, לעתים מתקשים להבין מדוע הוא טורח לפרוס את תשובותיו לכל שאלה במשך דקות ארוכות וללא תקצירים. ארוחת הבוקר כאילו חושפת פן ילדותי נוסף באישיותו, אבל למעשה מדובר בארוחה מאוד בריאה ברובה (לגבי החלב, הדעות חלוקות).
רק בלי מיונז וחמוצים. צילום מסך מתוך האתר הרשמי: dalailama.com
בניגוד לנזירים בודהיסטים אחרים שמאמינים כי אסור לרצוח אף יצור חי על פני כדור הארץ, הנזיר המפורסם בעולם אינו צמחוני והוא אוכל בשר. לדברי אחיינו ועוזרו, "בשנות השישים של המאה העשרים הוא ניסה להיות צמחוני לזמן קצר אך נאלץ לשוב לאכול בשר לאחר שלקה בהפטיטיס (דלקת בכבד)". הפשרה אליה הגיע היא שהוא אוכל צמחוני בביתו שבדהרמסאללה וכשהוא בדרכים הוא אוכל מנות בשריות שמציעים לו מארחיו. הפרט הזה מפתיע במיוחד מאחר ולבודהיסטים כמה חוקים בסיסיים שאמורים למנוע התנהגות שאינה מוסרית, בראשם הכלל שלא לפגוע בכל יצור חי.
בסביבות השעה 9:00 ברוב הבקרים, הוד קדושתו נכנס למשרדו ומתחיל סבב פגישות וראיונות, רבים מתוכם עם פליטים חדשים מטיבט. ראיונות לתקשורת פחות נפוצים – עוזריו מקבלים 400 בקשות בחודש מכלי תקשורת מרחבי העולם ומתאמים רק שבעה או שמונה ראיונות מתוכן. כמו כן, יש פגישות שהוא עורך בדרכים, במהלך נסיעותיו. תחביביו של הדלהי לאמה כוללים גינון, האכלת ציפורים וקריאת ספרים על מלחמת העולם הראשונה. הוא מאוד קשור למחרוזת התפילה ולשעון שלו, והוא מתייחס לקשר הזה כאחת המגרעות שלו.
בסביבות השעה 11:00 אוכל הדלאי לאמה את הארוחה האחרונה שלו במהלך היום. בדרך כלל היא כוללת אורז, כופתאות מאודות (ידועות בהודו כמומואים ובסין כדים סאם) וירקות מבושלים כמו חצילים, תפוחי אדמה, אפונים ועוד. לעוזריו של הוד קדושתו יש שני מחשבים במשרד, אחד מחובר לאינטרנט והשני מנותק מהרשת ומכיל חומרים רגישים. לדברי טקלה, "אנחנו לא משתמשים בדואר אלקטרוני, כל ההתכתבות מעבר לים מתקיימת באמצעות דואר רגיל או בעזרת שליחים".
ב-14 השנים האחרונות, הוא צפה רק בשני סרטים ואין לו שום ידע בנושא ספורט או קולנוע. אחד הסרטים בהם צפה היה קאנדאן - סרטו של מרטין סקורסזה על מסכת חייו של הדלאי לאמה עצמו, והסרט השני היה "אשוקה הגדול" – סרט בוליוודי מפורסם. מצד שני, הדלאי לאמה אוהב מאוד לקרוא והוא מנוי קבוע על ניוזוויק ומגזין טיים, ומנסה להשיג עותקים של ההראלד טריביון מתי שהוא יכול.
רק 17:00 ואני כל כך רעב. צילום מסך מתוך האתר הרשמי: dalailama.com

תגובה 1:

  1. מרתק! לא ידעתי שהוא אוכל בשר! רק מראה לנו שאסור אף פעם להיות קיצוניים ולצאת בהצהרות. דרמסאלה היה המקום האהוב עלי ועם תחזית מזג אויר הכי טובה שהיתה לי בכל הטיול בהודו והייתי שמחה לגור שם כל חיי.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...