יום רביעי, 8 בדצמבר 2010

קו המותניים - סיכון לסרטן המעי הגס





קו המותניים - סיכון לסרטן הערמונית

היקף המותניים, והיחס בין המותניים לירכיים, ששניהם סמנים להשמנה של הבטן, נמצאו חשובים יותר כסמנים של הסיכון לסרטן המעי הגס מאשר המשקל הכולל
> נשים - בסיכון גבוה יותר


▪  ▪  ▪
אנשים שעיקר השומן שלהם מתרכז סביב המותניים עשויים להעלות את הסיכון לסרטן המעי הגס, כך עולה ממחקר אירופאי מקיף.

חוקרים גילו כי אצל קרוב ל- 370,000 בוגרים מתשע מדינות אירופאיות, גברים ונשים עם היקף מותניים רחב היו בעלי הנטייה הגבוהה ביותר לפתח סרטן המעי הגס מאשר אלו שהיו רזים יותר סביב המותניים.

היקף המותניים, והיחס בין המותניים לירכיים, ששניהם סמנים להשמנה של הבטן, נמצאו חשובים יותר כסמנים של הסיכון לסרטן המעי הגס מאשר המשקל הכולל. למעשה, המחקר הראה כי ה- BMI - אמצעי מדידה של משקל ביחס לגובה - לא היה קשור לסיכון לסרטן המעי הגס בקרב נשים.

הממצאים, שפורסמו בעיתון של המוסד הלאומי האמריקני לסרטן, מראים כי שומן של הבטן הוא בעל השפעה מיוחדת על הסיכון על סרטן המעי הגס.

לאנשים עם קו מותניים רחב, יש לעיתים קרובות כמויות שומן רבות סביב האיברים של הבטן וסוג זה של שומן פעיל יותר מבחינת חילוף החומרים, הסבירו החוקרים.

ייתכן, כי שומן זה של הקרביים מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס על-ידי העלאת רמות הורמונים מסויימים המשפיעים על גדילת התאים, כולל גדילתם של תאי סרטן. לדוגמא, לאנשים עם סוכרת מסוג 2 יש שיעור גבוה יותר של סרטן המעי הגס - מה שתומך בתפקיד הפוטנציאלי של הורמוני האינסולין ודמוי אינסולין על גורם הגדילה בקידום גדילת תאים סרטניים.

ללא כל קשר לסיבה, הממצאים החדשים מדגישים את החשיבות של מניעת ההשמנה במותניים במיוחד.

הממצאים מגיעים ממחקר מקיף מתמשך בנושא תזונה וסיכון לסרטן בקרב בוגרים אירופאים. המחקר כלל 368,277 גברים ונשים שמשקל גופם נמדד והם מילאו שאלונים בנושא תזונה, התעמלות והרגלי חיים אחרים בתחילת המחקר.
נשים - בסיכון גבוה יותר
במהלך שש שנות המחקר, גילו החוקרים כי בוגרים עם קו מותניים רחב יותר היו בסבירות גבוהה יותר לפתח סרטן המעי הגס. בהשוואה לגברים רזים יותר, אלו עם קו המותניים הרחב ביותר היו בסיכוי גבוה ב-39% לחלות בסרטן המעי הגס. נשים עם כמות השומן הרבה ביותר סביב המותניים היו בסיכון גבוה ב-48% למחלה מאלו בעלות קו המותניים הצר ביותר.

BMI נמצא קשור לסרטן המעי הגס רק בקרב גברים.

מחקרים קודמים גילו את אותו שוני בין המינים כאשר בדקו BMI מול הסיכון לסרטן המעי הגס, והסיבה עשוייה להיות, לטענת החוקרים, השוני בפיזור שומן הגוף בין נשים לגברים.

כאשר לגבר יש BMI גבוה, הוא נובע בדרך כלל משומן סביב המותניים. אצל נשים, מצד שני, לעיתים קרובות רוב השומן מתרכז סביב הירכיים. לכן, היקף המותניים עשוי להיות מנבא מדוייק יותר לסיכון לסרטן המעי הגס מאשר סה"כ BMI, במיוחד לנשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...