יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

האם חיות מסוגלות להגיע להתעלות רוחנית?


האם חיות מסוגלות להגיע להתעלות רוחנית?

מאת אורן דותן יום שלישי, 26 אוקטובר, 2010
הינשוף שתבע את אלוהים. צילום: brendan lally מתוך Flickr
ראיתם פעם את הכלב שלכם בוהה מהמרפסת לשמיים ותהיתם על מה הוא חושב? לדברי קווין נלסון, פרופסור לנויורולוגיה באוניברסיטת קנטאקי, חיות, ולא רק בני אדם, גם נהנות מחוויות רוחניות. נלסון חוקר את תופעת החוויה הרוחנית במשך כשלושה עשורים והמחקר על בעלי החיים הוא למעשה שלוחה של המחקר הראשי. לפי מחקריו, החוויה הרוחנית מקורה בחלק פרמיטיבי של המוח האנושי – חלק אותו אנו חולקים עם עוד חיות בעלות מבנה מוח דומה. מכאן שבתיאוריה הגיוני שלחיות יש חוויות רוחניות, הבעיה נעוצה בהוכחה – איך אפשר לדעת אם לולה הכלבה חווה רגע של התעלות או שהיא סתם נתפסה על איזה נצנוץ באופק?
"מאחר ורק בני האדם ניחנים ביכולת להביע במילים את העושר הרוחני של חוויות מסוג זה, הסיכוי שנדע בדיוק מה מתרחש בחוויה הסובייקטיבית של בעלי חיים נמוך", אומר נלסון. "עם זאת, למרות המגבלה, עדיין ניתן להסיק כי אנחנו לא היחידים שנהנים מיכולת זו מאחר והחוויה הרוחנית נובעת מהאזורים העתיקים והפרימיטיביים ביותר במוחנו". המחקר יפורסם בספרו של נלסון, "הפתח הרוחני במוח" שייצא לאור בינואר 2011
לדבריו, "אנחנו יודעים שאם אנחנו משבשים את פעילותו התקינה של האזור במוח ששולט בראייה, בתנועה ובכושר ההתמצאות אצל בני אדם, אנחנו יכולים לגרום לחוויה חוץ-גופית אצל נסיינים ממש כמו שמדליקים את האור בהרמת מתג. אין שום סיבה שתהליך דומה לא יתרחש בכלבים, חתולים או בפרימטים אחרים".
תופעת האור הלבן מוכרת מסיפורים רבים של אנשים שפגשו את המוות וניצלו. המנהרה השחורה, שבסופה אור לבן בוהק, נגרמת כתוצאה ממחסור דם במוח. בסיטואציות מסוכנות, כשהלב מפסיק להזרים דם או כשאנחנו מתעלפים, הראייה כושלת לפני רוב מערכות הגוף האחרות, ומחוויה זו צמחו המון אמונות ומסורות במהלך ההיסטוריה. אנשים שניצלו וחוו רגע של התעלות קיימים בדיוק כמו בעלי חיים שראו את המוות וחוו את התופעה. לגבי הפרשנות של בעלי החיים לאור הבוהק – אז זה אפשר רק לנחש, אך החוויה עצמה נחווית.
כאלב-אללה הוא אכבר. צילום: אורן דותן
גם חוויות מיסטיות, שמקורן במערכת הלימבית במוח, ומעודדות תחושות מסתוריות ופליאה אפשריות בקרב בעלי חיים כמו סוסים, חתולים וכלבים. מבנה המוח הדומה מעלה אפשרות שיש להם אפילו תחושת אחדיות עם הקוסמוס. מארק ביקוף, פרופסור לביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת קולורדו, גם מאמין, בדומה לפרופסור נלסון, שלחיות יש חוויות רוחניות אותן הוא מגדיר כחוויות לא חומריות אך מוחשיות ופנימיות, אותן ניתן להשוות לחוויות רוחניות של בני אדם.
גם הוא וגם חוקרת הפרימטים, ג'ין גודאל, צפו בשימפנזים רוקדים בטירוף תחת מפלי מים שהופיעו אחרי גשמים עזים. חלק מהשימפנזים רקדו עם עצמם עד שהגיעו למצב דמוי טראנס, בדומה לבני אדם בעת טקסים דתיים ורוחניים. גודאל תוהה, "השימפנזים התיישבו על סלעים ובהו במים הנופלים, האם לא ייתכן שהם החלו לרקוד לאחר שחשו פליאה ויראה לנוכח המראות האלה?"
מתי הוא יורד מהר סיני? הוא אמר שיש לו הפתעה בשבילנו, אני מקווה שזה חציר
מאחר ומדובר רק בהשערות ומסקנות מלומדות, עדיף להשאיר את הנושא הזה פתוח ולא לקבוע חד משמעית האם רק אנחנו מסוגלים להתחבר לרמה גבוהה יותר של תודעה וקיום. אמנם החוקרים לא מביאים הוכחה חותכת ובעיקר מעלים שאלות ותהיות, נחמד יותר להניח שגם שאר בעלי החיים, שהגיעו מאותו מקור קדמון כמונו ועשויים מאותו אבק כוכבים, גם הם מסוגלים לחוש את פלא הבריאה ולא רק עסוקים בענייניהם היומיומיים השגרתיים.
ניתן אפילו להסיק שחוסר היכולת שלהם לספק הסברים לתופעות סביבם, בשילוב היכולת לחוות חוויות רוחניות, הופכות אותם להרבה יותר רגישים מאיתנו – שכבר התרגלנו לספק הסבר הגיוני לכל סיטואציה והתרחשות. אז בפעם הבאה שהכלב, החתול או אפילו האוגר שלכם מתרכז בנקודה ההיא על הקיר – תנו לו ליהנות מקצת חופש פולחן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...