יום שלישי, 7 בדצמבר 2010

"האנושות תוכל לגבות מחשבות וזיכרונות תוך 20 שנה"



מאת אורן דותן יום ראשון, 24 אוקטובר, 2010
יש ננובוטים שעושים נעים בגב? ריימונד קורצווייל. צילום: ויקיפדיה
תמיד קיוויתי שאם איזשהו סרט של קיאנו ריבס יהפוך למציאות זה יהיה מטריקס, אבל את הממציא, ריימונד קורצווייל, זה לא מעניין. לדברי קורצווייל, בן ה-62, האנושות תוכל לגבות מוחות וזכרונות במהלך שני העשורים הבאים, בדיוק כמו בסרט ג'וני נמוניק (1995) בו ריבס מגלם שליח עם בעיה חמורה – מוחו משמש כמתקן אחסון מידע עבור תאגידים (זה מסביר הרבה על כמה בחירות שעשה בקריירה) וגנגסטרים דולקים אחריו כדי לגנוב על תכולת מוחו.
קורצווייל, שעשה כמה פריצות דרך טכנולוגיות ששינו את העולם במהלך הקריירה שלו, אמר במהלך הרצאתו באירוע "דיבור עתידני" שנערך בווינה (אוסטריה), שגיבוי המוח האנושי היא אופציה שקיימת כבר היום ברמה טכנולוגית. "אני מאמין שבמהלך עשרים השנים הקרובות יהיו לנו אלפי ננובוטים (רובוטים זעירים) בדם שירפאו את גופינו, ישפרו את הביצועים שלנו וגם יגבו את כל המידע במוח שלנו, בדיוק כפי שמגבים מידע במחשב", אמר. "זה אומר שנוכל לגבות כל מחשבה, כל חוויה וכל מה שהופך אותנו למיוחדים".
קורצווייל התפרסם בזכות המצאות שהשפיעו רבות על התקדמות הטכנולוגיה ועל שיפור איכות חייהם של בעלי מוגבלויות: טכנולוגיית זיהוי תווים, הפקת דיבור בקול אנושי מהמחשב, מכונת קריאה לעיוורים, הסינתסייזר הראשון שחיקה באופן מושלם צלילים של כלי נגינה אקוסטיים, אותו המציא עבור חברו הזמר סטיבי וונדר; וטכנולוגיית זיהוי דיבור. לקורצווייל 19 תארי דוקטור של כבוד והוא מייעץ לממשלות, לקבוצות מחקר, לאנשי צבא ולאנשי עסקים בכל העולם. כיום הוא עובד ביחד עם גוגל על פרויקט שמטרתו לפתור את משבר האנרגיה בעולם.
רובוטים קטנים יתעדו כל פעולה של הגוף
ננורובטיקה זה המדע שיאפשר יום אחד ליצור רובוטים זעירים שיפעלו בתוך גופנו וירפאו אותו מבפנים ברמת המולקולה הבודדת. לרובוטים פוטנציאל אדיר עבור שימושים רפואיים והם יפעלו באמצעות נאנו מחשבים – מחשבים קטנים הדורשים משאבים ממוזערים שעדיין לא קיימים (או לפחות קיומם לא ידוע). התקנים מבוססי נאנוטכנולוגיה יוכלו למחוק סימני הזדקנות באמצעות טכנולוגיית לייזר המשפרת ולעיתים מעלימה קמטי גיל או כתמים על העור. יוכלו להשתמש בהם כדי לנקות עורקים וכלי דם אחרים ולרפא פצעים וחתכים בתוך הגוף.
בנוסף, חקר הגוף באמצעות ננובוטים יספק לרופאים ולמדענים מבט חדש על הגוף. באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה אפשר יהיה לבחון את הגוף מבפנים. כמו כן, ננוטכנולוגיה תאפשר לשנות את הגנום מחלות תורשתיות. בעתיד תהיה אפשרות להחליף גנים חריגים ברגילים ועוד אינספור שימושים.
הבעיה שעולה שוב מכל נושא האמון שהאנושות נותונת ברובוטים היא שמישהו שולט ברובוטים האלה. אמנם מדובר בעבודת קודש ובהשבחת המין האנושי, ללא הדרה של אוכלוסיות מסוימות, אך עדיין מדובר בהתקדמות טכנולוגית שתהפוך את כולנו לשפוטים של הקידמה. הננובוטים לבטח ידרשו טיפל וכך נאבד עוד מכוחנו לנהל את חיינו בעצמאות כפרטים.
המדינה או גופים חזקים אחרים יהפכו להיות הריבונים על גופנו מאחר והם ישלטו על הננובוטים ותישאל השאלה, איפה אנחנו מסתיימים והרובוטים מתחילים? האם השילוב הטוטאלי בין הגוף למכונה יסמל את סופו של הגזע האנושי, כפי שהוא מוכר לנו, ואת תחילתו של גזע חדש, או שמא מדובר בשלב נוסף באבולוציה?

תגובה 1:

  1. מה כל כך מפתה בעולם מקביל כמו במטריקס? אני מעדיפה להישאר בעולם הזה ולנסות לעשות בו טוב מאשר לחלום על עולמות מקבילים מסרטים שגורמים לי להרגיש כמו יובל המבולבל.

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...